کره‌شمالی بیانیه سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) که از همکاری نظامی بین پیونگ‌یانگ و مسکو ابراز نگرانی کرده را یک «سند غیرقانونی» خواند و آن را محکوم کرد.

کره‌شمالی با «غیر قانونی» خواندن بیانیه ناتو، آن را محکوم کرد

به گزارش قدس آنلاین، کره شمالی امروز شنبه به بیانیه کشورهای عضو ائتلاف نظامی ناتو که هفته گذشته در جریان نشست سران آن در واشنگتن صادر شد، به شدت اعتراض کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه کره شمالی که از طریق خبرگزاری مرکزی کره منتشر شده، آمده است که بیانیه ناتو حقوق مشروع کشورهای مستقل را نقض می‌کند و جنگ سرد جدید و رویارویی نظامی را در مقیاس جهانی برمی‌انگیزد.

روز چهارشنبه گذشته ناتو در یک بیانیه مشترک نسبت به شراکت فزاینده و همکاری نظامی بین کره شمالی و روسیه ابراز نگرانی کرد.

کره شمالی تاکید دارد که آمریکا به طور مداوم تلاش کرده تا کشورهای آسیایی طرفدار واشنگتن را طی یک دهه گذشته به ائتلاف نظامی ناتو اضافه کند. پیونگ یانگ هشدار داد که راهبرد آمریکا برای جهانی سازی ناتو می‌تواند به طور قطع خطر یک جنگ جهانی گسترده را به همراه داشته باشد.

در این بیانیه آمده است که کره شمالی هرگز تهدید جدی را نادیده نخواهد گرفت بلکه با سطح قوی‌تری از مقابله راهبردی با تهاجم و تهدید جنگی رویارویی کرده و از صلح و امنیت در منطقه و سایر نقاط جهان دفاع می‌کند.

در حاشیه نشست سران ناتو در واشنگتن، آمریکا و کره جنوبی دستورالعمل لازم را برای ایجاد یک سیستم یکپارچه بازدارندگی هسته‌ای به منظور مقابله با تهدیدهای نظامی و هسته‌ای کره شمالی در شبه‌جزیره کره صادر کردند.

کیم تائه هیو معاون امنیت ملی ریاست جمهوری کره جنوبی پنجشنبه شب گذشته اعلام کرد که این دستورالعمل استقرار تجهیزات هسته ای آمریکا را در اطراف شبه‌جزیره کره برای ایجاد بازدارندگی یا پاسخ به حملات هسته‌ای احتمالی کره شمالی، رسمیت می‌بخشد.

بر این اساس، یک سیستم یکپارچه بازدارندگی گسترده در مقابل کره شمالی ایجاد می‌شود. بازدارندگی گسترده به تعهد آمریکا برای دفاع از یک کشور متحد با بکارگیری تمام قابلیت‌های نظامی خود، از جمله تسلیحات هسته‌ای، اطلاق می‌شود.

کیم تایید کرد که این دستورالعمل «بدان معناست که تسلیحات هسته‌ای آمریکا به صورت مشخص برای انجام ماموریت در شبه‌جزیره کره مستقر می‌شود.»

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.